Meny

Jesper Eriksson
Näringscoach

maj 2015

FilmTajm

I helgen spelade vi in en promotionfilm för appen vi håller på att skapa. Den handlar om spontanidrottande och att få fler att vilja prova olika idrotter.

Sports Challenge som appen heter är upplagd som ett frågesportspel, fast istället för att tävla intellektuellt duellerar man i fysisk idrott. Den kommer att vara gratis och ska enligt planen släppas om en månad.

IMG_3143

För att göra filmen i helgen anlitade vi min syster Josefin Eriksson som är inslagsproducent och jobbat med projekt som Pluras kök, Så mycket bättre och Lyckliga gatan. I sin tur hade hon tagit med sig en av Sveriges bästa fotografer Johan Helmer och den fantastiske regissören Gustav Fromell – ett gäng fullblodsproffs med andra ord.

Och framför kamerorna var det heller inte så dåligt. Där fick bland annat idrottsstjärnorna
Calle Gunnarsson, ST Louis Blues, Niklas Lihagen, VIK Hockey, Nordin Gerzic, ÖSK Fotboll, Oscar Jansson, ÖSK Fotboll och även Örebros/kubanernas stolthet Erik Wärlegård.

IMG_3147

Självklart var fler härliga personer, tjejer och killar i olika åldrar med för att göra filmen så bra som möjligt.

Hela, denna långa dag, var vi vid min stuga vid sjön Väringen utanför Örebro. Dagen var givetvis planerad i minsta detalj, inte minst när det gällde kosten. 😉

Till förmiddagskaffet serverades varsin 150 g kvarg, utan tillsatt socker med choklad-, vanilj- eller hallonsmak. Ingen av dem som smakade på dessa små delikatesser trodde sina öron när jag berättade att det var noll procent socker i det de precis hade smaskat i sig!

Till lunch serverades en quinoasallad med halloumi, avokado och cantaloupemelon. Alltig toppat med Lindahls laktosfria cottage cheese. En fantastisk smakupplevelse som min mamma Tina och min extramamma Katarina stod för. Grymt gott.

IMG_3164

Det blev en lång dag med en massa skratt och nya upplevelser. En speciell och väldigt lyckad dag för samtliga som medverkade.

Vi får hoppas att när allt är klart, att filmen blir en lika trevlig upplevelse som dagen.

Tack för mig
Jeppe

Dåligt med tid!

Nu är det en intensiv tid. En period när egentiden får stryka på foten för allt som måste göras. Bandyförsäsong, tennisträningar och Sports Challenge (Meet the Team) fyller schemat just nu. Så vill jag göra något utanför det, så gäller det att vara kreativ och hitta ”tid som inte finns”. Något som ofta kräver lite extra motivation.

06.45 stod jag därför, tillsammans med Villa Lidköpings nya stjärnvärvning Johan Esplund, klar att hoppa i basängen för att köra 1000 m bröstsim.

08.00 är det dags för möte och test av den nya appen Sports Challenge, som ska släppas i mitten av juni.

IMG_3127

Däremellan MÅSTE jag hinna klämma in en stadig frukost. Och för att lyckas med det, startade jag tillagningen redan kvällen innan: jag blandade frysta bär (blåbär och mango), Lindahls nya kvarg med hallonsmak (utan tillsatt socker), naturell yoghurt och skivade färska jordgubbar i en matlåda som jag ställde i kylen över natten.

Morgonen därpå, innan simningen blandade jag i pumpafrön, linfrön, solrosfrön och kokos. Sedan var frukosten redo för väskan.

IMG_3117

08.05 serverades morgonkaffet på mötet med Entos, SBL Data och mina kollegor på Sports Challenge (Meet the Team). Då var det bara hämta skeden och plocka upp frukostlådan ur väskan. GottGott!

Det går om man vill, och är duktig med sin planering. 😉

Innan jag släpper pennan, så vill jag hylla Lindahls nya kvarg, utan tillsatt socker, som finns i flera olika smaker – i både mindre och större förpackningar. Och berätta att jag idag hittade en ny liten kompis på Hemköp:

IMG_3129

Ska bli spännande att prova ikväll!

Tack för mig //Jeppe

Simning vs. Löpning

IMG_3100

För mig handlar träning mycket om att lära känna sin egen kropp. Och våga prova nya metoder, om man blir skadad eller inte får den effekt som är ute efter, med den vanliga träningen.

För mig passar normalt löpning bäst. Det är den skönaste träningsformen när jag vill förbränna eller köra långdistans.

Tyvärr, så har jag efter alla härliga och hemska timmar i spåret fått problem med mitt högra knä. Knäskålssenan och jag har fått smärtsamt svårt att samarbeta, jag har med andra ord drabbats av ett så kallat hopparknä, och därmed fått lov att helt skippa mina långdistanspass i spåret.

Trots att jag knappt kan crawla mer än 15 meter, har jag valt att simma ett par gånger i veckan som ersättning till långpassen. Eftersom jag har en kass teknik, så jag blir oerhört trött efter varje pass. Men trots det, så är simningen oerhört skonsam mot mina knän och hjälper till att forma kroppen på ett snyggt sätt!

Jag har länge undrat om simning har samma effekt som löpning? Dock tror jag att det är väldigt svårt att jämföra rakt av. En dålig simmare (som jag) simmar ca 2 km/h och en bra plaskar på med 4-5 km/h. Men det vete katten om inte vi förbränner mer energi och låter våra hjärtan jobba hårdare eftersom vi är så ineffektiva?

Att jämföra löpning och simning är helt klart knepigt. Efter 1000 till 1500 meter simning är jag helt slut. Men efter att ha sprungit samma, med ungefär samma intensitet, så är jag inte i närheten lika trött.

Mer rättvist är väl att jämföra tid med hänsyn till intensitet? En timmes hård simning gentemot en timmes hård löpning. Eller en timme lätt simning mot en timme lätt löpning. Självklart inte helt perfekt, det inser jag också, men om du dessutom använder någon variant av Borg-skalan så är det förmodligen det närmaste du kan komma. Förbränningen vid simning är ju helt annorlunda i och med att vattnet gör att man inte alls svettas på samma sätt. (Å andra sidan eftersvettas man mer i bastu, tror jag mig ha hört någonstans).

Någonstans tror jag dock att man förbränner mer när man springer, men simningen aktiverar mångfalt flera muskler än löpning. Hur som helst är jag övertygad om att simning är bra träning som belastar stora delar av kroppen. Däremot så behöver vi människor också träning som belastar vårt skelett och det gör inte simning. I mina ögon är dock löpning en i princip optimal träningsform, gärna med lite träning som belastar överkroppen som komplement.

Nog pratat om matchen mellan simning & löpning och istället fokus på kost.

När man simmar, vill i alla fall inte jag känna mig tung och mätt. Så därför har jag en lite specialare att bjuda på.

Jag simmar nästan alltid på morgonen (det är ganska tråkigt så det är himla skönt att bli av med det så snabbt det bara går). Tycker dock att känslan efter är helt överlägsen – formad och fin och jag får aldrig ont.

Mitt recept innan simning är en hemgjord smoothie:

ImageGen

  • 1 Banan
  • 70 gram blåbär
  • En stor klick Lindahls kvarg (ca 80 gram)
  • 3 dl lättmjölk

Mixa allt! Toppa gärna med kanel/kokos. Och om du vill gotta till det rejält, så smaska på en stor klick med vispad grädde.

Tack för mig.

//JEPPE

Tennisläger i Hunnebostrand

IMG_3014

Förstamajhelgen tillbringade jag med Lidköpings Tennisklubb. Ett givande läger, inte bara för ungdomarna utan även för mig. Tre tränare, 25 barn och ungdomar från 6 till 14 år. Till vår hjälp hade vi med oss flera av ungdomarnas föräldrar, som hjälpte till med hushållet.  Det är tur för Sveriges idrottsföreningar att det finns så många föräldrar som verkligen brinner för, och ställer upp för sina barn och vill att både de och klubben ska få så bra förutsättningar som möjligt.

På läger av alla  de slag handlar det ofta om att komma undan så biligt som möjligt för att kunna genomföra dem. Och tyvärr är något av det viktigaste – maten – det som ofta drar iväg kostnaderna när det är ett trettiotal hungriga munnar som ska mättas. Något som även gör det knepigare för en veteallergiker som mig att få rätt kost. Men det är naturligtvis inte omöjligt ☺. (Jag måste ändå vara tydlig mot alla föräldrar på lägret, att maten var helt fantastisk. Och som ni hade bakat, tummen upp från mig!)

IMG_3039

IMG_3041
Det var roligt att se hur vissa av de äldre ungdomarna, i början tyckte att man var är helt galen som åt cottage cheese istället för pasta. För att sedan, efter ett antal gliringar och försök till att driva med mig, byta de roliga kommentarerna mot ett intresse och frågor om VARFÖR jag äter cottage cheese istället för pasta? Då har jag lyckats!

Kvarg var annars den produkt ungdomarna var mest intresserad av. Flera av dem ville veta hur nyttigt det är att äta kvarg och om man blir starkare av kvarg? Mitt svar blev oftast att kvarg innehåller väldigt mycket protein och det har gjort det enormt populärt bland de som tränar mycket.

Jag tror att jag har testat alla kvargsorter som finns och min personliga favorit är utan tvekan Lindahls kvarg, krämig, god och väldigt prisvärd.

Lägret i Hunnebostrand blev ett väldigt lyckat, med bra tennisträningar och flera tuffa fyspass som ungdomarna fick prova på. Roligt att se skräcken i ögonen på många av de yngre när man säger ordet fys, men efter att ha provat och tagit sig igenom passet blir det genast en glädje och lättnad som är svår att sätta ord på.

IMG_3067

Efter tre nätter tillsammans med två snarkande kollegor och fem tonåringar som inte alltid är supersugna på att sova, var det trots allt ganska skönt att få vakna upp i sin egen säng och veta att jag äntligen får göra i ordning min favoritfrukost: Lindahls kvarg 0,3 Naturell

  • Linfrön
  • Solrosfrön
  • Pumpafrön
  • Frysta bär (mango, hallon & blåbär) mikra bären 1,5 min
  • Kokos på toppen

Och i koppen: svart kaffe.

Tack för mig
//JEPPE

IMG_3047

Jesper Eriksson

Jesper Eriksson

Jesper Eriksson är en social och envis person, som alltid älskat att tävla och utmana andra och sig själv. Han är uppvuxen i Örebro. Efter gymnasiet flyttade han till Stockholm och började livet som bandyspelare i Hammarby där han spelade i 10 säsonger, med avbrott för att prova proffslivet i Ryssland. Idag spelar han i Villa Lidköping och jobbar på tennisgymnasiet i Lidköping som fyscoach och kostrådgivare. Kost och träning är det stora intresset och han drivs av att bli så bra som möjligt i sin idrott, och att inspirera andra till en ny livsstil eller göra dem ännu bättre!

Kategorier

Arkiv