Meny

Jesper Eriksson
Näringscoach

augusti 2015

Äntligen vardag!

Sommarn är slut och det är dags att leva vardag igen – lite som att gå in i sin egen bubbla. Jag gillar uttrycket att ”gå in i bubblan” som vi ofta använder när vi spelar match.

Nu börjar allt fler tänka på träning igen – och på vad de ska äta. En fråga jag ofta får är om lightprodukter är bättre än de söta originalen?

Jag tror inte att man ska äta allt för mycket lightprodukter, men om du är rädd för att gå upp i vikt så ska du hellre dricka en Cola light än en vanlig Cola. Dock är det många som är rädda för sötningsmedlet i lightprodukterna som ofta är aspartam.

Men nej, aspartam är inte farligt om man följer de rekommendationer som har satts upp av JECFA. Så här skriver Livsmedelsverket (ADI står för acceptabelt dagligt intag): Aspartam är ett konstgjort sötningsmedel, uppbyggt av naturliga aminosyror, som är 180-200 gånger sötare än vanligt socker. Det innebär att det behövs mycket små mänger för att söta t.ex. läsk, yoghurt, glass, saft, sylt eller marmelad.

Ett exempel:
En vanlig 33 cl Coca-Cola innehåller 138,6 kcal, medan en motsvarande Coca-Cola light sötad med aspartam innehåller 1,3 kcal. Aspartam är dessutom snällt mot tänderna och diabetikervänligt. Det är ofarligt i de mängder människan äter eller dricker.

Jag väljer alla dagar i veckan en Cola light före en vanlig Cola. Jag har en lagkamrat i VILLA som heter Daniel Andersson som under flera år drack två till tre liter Coca-Cola om dagen. Men han har slutat för att istället dricka Fanta … eftersom Coca-Cola är värstingen när det gäller att fräta sönder tänderna. Sjukt att Daniel har lyckats med bedriften att bli en av världens bästa bandyspelare. Eller, det kanske är jag som inte skulle slutat med Coca-Cola original ☺.

IMG_3612

Jag har i alla fall sagt till vår materialare att köpa hem naturell kvarg och kvarg utan tillsatt socker. Och efter varje träning ser man kvargburkar stå kvar tomma på platserna. Det verkar inte som om det spelar någon roll om det är socker i eller utan, de äts ändå!

IMG_3611

Hade bäst,

//Jeppe

Sommarens tre favoriter.

Precis när man trodde att allt var över, så kom den – sommaren med sol och värme. Vilken vi inte sett något av under hela juli. Sverige är som bekant inget pålitligt sommarland. Enda fördelen med att solen och värmen lyser med sin frånvaro är att det är enklare att sköta sin sommarträning. Nästan varje morgon innan frukost har det blivit 800 m simning eller 7 km löpning vid stugan utanför Örebro. 17 grader i vattnet gör det tufft att hitta motivation till att simma. Då är bastu ett måste efteråt för att inte ligga nerfryst hela förmiddagen.

Frukosten efter träning, är enligt mig det bästa målet för dagen. En rejäl kopp kaffe och Lindahls kvarg tillsammans med massa goda färska frukter, nyplockade hallon och smultron från trädgårdslandet. Och nu även färska ägg från pappas nyinköpta höns är helt sagolikt när magen skriker efter mat och energi.

IMG_3582

Efter varje eftermiddagspass har det blivit många olika varianter av mellanmål. Sommarens tre favoriter är Lindahls Drickkvarg med hallon- och vaniljsmak. Lindahls 250 g kvarg med kokossmak. Och min egen hemmagjorda smoothie av Lindahls laktosfria naturella kvarg med blåbär, hallon, banan, jordgubbar, kokos, minimjölk och vaniljproteinpulver från Whey.

Underbara energibomber som ger dig direkt påfyllning av energidepåerna. Och självklart måste jag erkänna att min egenkomponerade smoothie är den absoluta favoriten …

Nu när sommaren väl kommit, är det ganska märkligt att träna bandy inne i bandyhallen när det är 25 grader och sol utomhus. Man blir bra trött i skallen av att stå på tennisbanan och ha en gassande sol i plytet för att sedan gå in och snöra på sig grillorna för att träna bandy. Skulle man vilja ha det så hela tiden, året runt om man spelar bandy eller hockey? Jag hade gärna provat på, men det hade varit en rejäl omställning för både kropp och knopp.

IMG_3581

Fundera på den, så hörs vi nästa vecka. Och glöm inte prova minst en av mina favoriter☺.

//Jeppe

Jesper Eriksson

Jesper Eriksson

Jesper Eriksson är en social och envis person, som alltid älskat att tävla och utmana andra och sig själv. Han är uppvuxen i Örebro. Efter gymnasiet flyttade han till Stockholm och började livet som bandyspelare i Hammarby där han spelade i 10 säsonger, med avbrott för att prova proffslivet i Ryssland. Idag spelar han i Villa Lidköping och jobbar på tennisgymnasiet i Lidköping som fyscoach och kostrådgivare. Kost och träning är det stora intresset och han drivs av att bli så bra som möjligt i sin idrott, och att inspirera andra till en ny livsstil eller göra dem ännu bättre!

Kategorier

Arkiv