Meny

Jesper Eriksson
Näringscoach

september 2015

Funky Flavours

Det är alltid lika roligt när det kommer nya smaker och smarta idéer. Nya Funky Flavours är ett exempel som rockade munnen och fick mitt leende att öka i bredd med ytterligare några millimeter.

Dessutom tar Lindahls sitt proteinkoncept ytterligare ett steg genom att lansera en riktig innovation inom kyld färdigmat: Räk-, Kyckling- och Laxsallad med kvarg som bas, i stället för majonnäs. Omkring 6 % fett i stället för 40 % och cirka 12 % protein i stället för 4 %. Med andra ord ett riktigt nyttigt mellanmål i farten.

Detta är ett klockrent koncept och man kan även använda den här goa kvargsalladen som grönsaksdipp – då blir det både godare och ännu hälsosammare. Dessutom passar det verkligen in i dessa höst- och förkylningstider, då det är extra viktigt att få i sig rejält med vitaminer och mineraler för att stärka upp immunförsvaret till max.

Sallad_Grupp
En annan innovation jag gillar är den nya drickkvargen. Helt klart det enklaste och snabbaste sättet att få i sig det man behöver efter träning – och smidigt att ha med sig i tennisbagen. Juniorerna gillade den nya smaken Energy.

IMG_3635

Laktos eller inte?

Är den laktosfria kvargen nyttigare än den som innehåller laktos? Är det bra att äta laktosfria produkter även om man inte behöver?

Personligen tycker jag att den laktosfria kvargen är godare och mindre mastig i munnen.

Det här hittade jag på hälsa.se om laktos:

Vid komjölksallergi tål man inte komjölksprotein och måste undvika alla mejeriprodukter för att inte få en allergisk chock. Är man däremot laktosintolerant saknar man enzymet som bryter ner laktos (mjölksocker) till enkla sockerarter.
Normalt utvecklar man en laktosintolerans när man vänjs av från bröstmjölk, men i Norden har vi utvecklat en laktosintolerans där enzymet laktas fortsätter att vara aktivt även i vuxen ålder. I asiatiska länder är närmare hundra procent av befolkningen laktosintolerant, i Sverige är siffran endast tre till fem procent.

Det är inte skadligt för tarmen att dricka mjölk vid intolerans, men man kan få buksmärtor, gasbildning och diarré, då tarmbakterierna bryter ner laktosen. Numera finns det många olika typer av låglaktosmjölk och vegetabiliska drycker gjorda på havre, soja, ris, mandel och hampa.

Det finns egentligen inga nackdelar med att använda alternativ till komjölk. De flesta vegetabiliska drycker är berikade med kalcium och D-vitamin. Man bör dock ha i åtanke att vissa drycker är sötade med socker vilket kan ge en ökad risk för karies. Ibland framhävs vegetabiliska sötade mjölkalternativ som sockerbovar som ger ökad risk för övervikt. Men i praktiken är det oväsentligt, då laktos i komjölk bryts ner till glukos och galaktos i tarmen.

Laktosintolerans är ärftligt. Använd därför gärna vegetabiliska mjölkalternativ eller låglaktosprodukter till hela familjen inklusive barnbarnet.

Även om du inte är laktosintolerant, så är min åsikt att det är bra att variera kost och laktosintag. Både för att minska det vegetabiliska sötade intaget och minimera risken till karies i tänderna. Och jag tror även att man ska försöka tänka logiskt – har jag tränat hårt, så är kroppen mer i behov av socker än om man inte har tränat.

Känn efter, och lär dig anpassa dig efter hur du mår som person. Det viktiga är ju att DU MÅR BRA!

Tack för mig,
Jeppe.

Luras eller inte luras?

Att få sina barn att äta något den inte gillar är vad jag förstår både svårt och frustrerande. Inte minst om det handlar om något man vet att de skulle må bra av för att kunna koncentrera sig och orka med dagens alla aktiviteter.

Hur ska man då göra? Lirka, hota eller luras? Jag har inte svaret. Men man kanske kan blanda nyttigt med onyttigt, för att sedan ta bort det onyttiga i perioder? Vad vet jag? Jag har ju som sagt inget svar. Men jag kan däremot tipsa om en supergod och enkel kvargglass som är perfekt till efterrätt eller mellanmål. Och sedan behöver man inte ens nämna att den faktiskt är ganska nyttigt också …

Det är troligen den enklaste glassen du kan göra. Den är klar på ungefär 5 minuter och passar alla dieter – LCHF, GI, fettsnålt eller proteinrikt beroende på hur du gör den. Och den är riktigt mättande, särskilt om du använder kvarg med högre fetthalt och vispgrädde.

ImageGen.ashx

Ingredienser:

  • 500 g kvarg
  • ev. 1.5 dl vispgrädde
  • ev. 1.5 msk strösocker eller 1.25 msk Sötströ
  • 300 g frysta blåbär (ej tinade) eller 300 g frysta hallon

Utrustning: mixer.

Gör så här:

  1. Mät upp kvarg, eventuellt vispgrädde och socker eller sötningsmedel i en mixerskål. (Vispgrädden ger en rundare smak och mer mättnad. Även kvarg med högre fetthalt ger en rundare smak och mera mättnad. Socker eller sötning kan uteslutas.)
  2. Tillsätt bären som måste vara frysta.
  3. Mixa till en slät smet. Smaka av och tillsätt eventuellt mer av valfri ingrediens och mixa. Servera och ät direkt eller ställ in glassen i frysen några minuter – så smakar den ännu mera glass!

Varsågoda!

Under gårdagens träning bjöd jag några av mina yngre tenniselever på kvarg med smak av passionsfrukt direkt efter några kilometer i skogen.

Och jag tror faktiskt att de tyckte det var gott, men bara tror. Man vet inte alltid vem som lurar vem☺.

IMG_3628

Tack för mig,

Jeppe

Jesper Eriksson

Jesper Eriksson

Jesper Eriksson är en social och envis person, som alltid älskat att tävla och utmana andra och sig själv. Han är uppvuxen i Örebro. Efter gymnasiet flyttade han till Stockholm och började livet som bandyspelare i Hammarby där han spelade i 10 säsonger, med avbrott för att prova proffslivet i Ryssland. Idag spelar han i Villa Lidköping och jobbar på tennisgymnasiet i Lidköping som fyscoach och kostrådgivare. Kost och träning är det stora intresset och han drivs av att bli så bra som möjligt i sin idrott, och att inspirera andra till en ny livsstil eller göra dem ännu bättre!

Kategorier

Arkiv