Meny

Jesper Eriksson
Näringscoach

november 2015

Seriefinal mot Sandviken

Bussresor kan vara otroligt sega … eller faktiskt roliga, lekfulla och avkopplande. Allt beror ju på vilka man åker med. Och med mina lagkamrater i Villa Lidköping kan de vara hur skoj som helst. Allt från FIFA kort till Risk står på agendan för att göra resorna kortare och trevligare.

Nu, på väg upp till Sandviken spelar vi Plump, kortspelet med olika bestraffningar som vi tagit till en helt egen nivå inom laget.

image3

Några exempel på bestraffningar som utdelats:

– Lars Fall fick under en vecka ha på sig cykelhjälm varje gång han åkte bil.

– David Karlsson fick ställa sig utanför Stadshotellet och skrika rakt ut i 15 sekunder samtidigt som han slet och drog i en lyktstolpe.

– Martin Johansson var tvungen att ha en nallebjörn som mobilskal i tre veckor.

– Och jag själv fick trycka igenom mitt gamla hål i örat, och använda den största bling-bling ni kan tänka er i en hel vecka.

… och det är bara ett urval av många roliga!

Mellanmålet – lika viktigt som frukost.

Tyvärr så är många i laget dåliga på frukost. Då är det tur att vi har Lindahls som samarbetspartner. Drickkvargen och de små 150 g förpackningarna med äpple och banan är klara favoriter. Men för mig är det mellanmål om du äter något lätt i bussen klockan tio – inte frukost, bara för det råkar vara dagens första måltid.

image1

Oavsett hur du är – vältränad elitidrottare eller inaktiv och överviktig – är det viktigt med mellanmål. Helst ska det ge dig mellan 10 och 20 procent av det totala energiintaget under en dag. Mellanmålets funktion är att hålla ditt blodsocker på en jämn och fin nivå, så du minskar risken för ”svackor” som ofta innebär sötsug – och i sin tur småätande av godis/läsk/kakor som gör att du går upp i vikt. Studier visar att överviktiga personer ofta hoppar över mellanmålen. Skrämmande är att det ofta är ungdomar som struntar i det. Och 40 procent av befolkningen dessutom äter helt fel sorts mellanmål. För dig som är aktiv och tränar mycket, är mellanmålen även viktiga för att du ska få i dig tillräckligt med energi för att hålla dig frisk och orka träna …

Så jag tycker att du, ja just du, bör försöka tänka efter hur du mår. Och sedan koppla det till hur, vad och om du äter mellanmål.

Ett enkelt tips från coachen:)

image2

Nu ytterligare en omgång Plump, innan det är dags att ladda inför seriefinalen mot Sandviken.
Trevlig helg,
//Jeppe.

Och matchen då? Vi vann med 6–2☺.

En lyckad hemmapremiär

I fredags var det dags för säsongens första match i Sparbanken Arena. Och det var VSK, som stod för vårt, Villas, motstånd. De har rullat igång som ett ABB-tåg i början av säsongen – och är regerande svenska mästare – men nu fick de smaka på den bästa bandy vi kan spela. Vi bjöd dem och vår fantastiska, 3 500 personer starka, publik på totalbandy i första halvlek. Lika säkert defensivt som offensivt och jag tror inte att, världens bästa målvakt, Andreas Bergwall rörde bollen de första 30 minuterna.

Vi ledde med 7–0 i halvtidsvilan. Jag har nog aldrig varit med om att leda så stort, mot ett så bra lag, efter 45 spelade minuter!

IMG_3782

Innan matchen provade några i laget de nya proteinbarsen med kvargöverdrag och även efter matchen slank det nya proteinkonceptet ner hos många. En av de stora hjältarna i vår 9–3 vinst, David Karlsson provade proteinbar choklad efter att ha gjort otroliga 7 mål.

IMG_3788

Jag har spelat med David i sisådär tio år, i både Hammarby och Villa. Den mannen/brodern har näsa för målet och jag vet inte hur många gånger jag har kommit in i omklädningsrummet och trott att han gjort tre mål, så har han gjort det dubbla.

Många tror att Davva bara är en målskytt som bara petar in bollen, men han har stört mycket boll i sig. Han älskar med alla bollar skulle man nästan kunna säga 🙂

Men eftersom det är min blogg så vill jag också passa på att nämna att han dock inte vinner mot mig i en enda bollsport, förutom möjligen golf ☺.

IMG_3780

Lindahls nya proteinbars fungerar lika bra före träning som efter, men även under träning om du har slut på energi. Barsen innehåller vassleprotein som grund och ger energi till dina muskler.

Denna produkt kom till butikerna härom veckan och du hittat den i hälsohyllan.

Barsen innehåller 33 procent protein och finns i smakerna blåbär eller hallon med kvargöverdrag samt choklad. Och du måste prova den!

Den funkade ju ganska bra för oss, kan man säga 😉

Tack för mig,
/Jeppe.

Jesper Eriksson

Jesper Eriksson

Jesper Eriksson är en social och envis person, som alltid älskat att tävla och utmana andra och sig själv. Han är uppvuxen i Örebro. Efter gymnasiet flyttade han till Stockholm och började livet som bandyspelare i Hammarby där han spelade i 10 säsonger, med avbrott för att prova proffslivet i Ryssland. Idag spelar han i Villa Lidköping och jobbar på tennisgymnasiet i Lidköping som fyscoach och kostrådgivare. Kost och träning är det stora intresset och han drivs av att bli så bra som möjligt i sin idrott, och att inspirera andra till en ny livsstil eller göra dem ännu bättre!

Kategorier

Arkiv