Meny

Jesper Eriksson
Näringscoach

mars 2016

Finalvecka

Villa Lidköping och jag får äntligen uppleva en final igen. 2010 spelade jag min senaste final med Bajen och Villa spelade sin senaste 2012.

Bajen vann och Villa torskade. Och nu är det alltså dags igen för oss båda. Ska 2016 bli året vi kommer att minnas? 2013 spelade Bajen mot SAIK. En final som vi kommer att komma ihåg som historiens coolaste – nästan 40 000 åskådare och ett sjukt bra tryck på Friends.

IMG_4466

Efter 2013 har finalerna tyvärr inte varit i närheten av samma tryck eller publiksiffra. Men om allt blir som jag tänkt mig, har årets final potential att bli något att minnas lång tid framöver, men vi får avvakta och se om jag har rätt.

IMG_4458

Finalveckan är däremot något för oss bandyspelare att njuta av. Vi är inte direkt bortskämda med stora presskonferenser, stängda träningar och spel på stora arenor. Nu är det Tele 2 Arena som gäller för bandyfinalen och den tar in sisådär 30 000 åskådare.

IMG_4463

Villa Lidköping mot Västerås tror jag kan locka minst 20 000 på lördag kl 16.00. Och är ni inte på plats i Tele 2 Arena, så tar jag för givet att ni slår på tv:n och rattar in SVT.

En vecka som denna vill man inte skoja till det i onödan☺. Nu är det gamla, invanda och trygga rutiner som gäller. Så nyheterna på recept är även de precis 0,0. Knasigt nog provade jag, mitt i tristessen, att mosa ner en klassisk chokladboll i en 150 g vaniljkvarg. Och den kombinationen var grym till kaffet✌️

IMG_4469

Nu rullar bussen snart in på söders höjder och vi checkar in på hotell Globen. Och vi går in i ”bubblan” för att ladda batterierna till lördag kl 16.00 när vi glider ut på isen i Tele 2 Arena.

Vi ses på andra sidan.

Jeppe.

Slutspel

Nu är bandysäsongen snart över, men först ska det spelas slutspel. Vi har precis slagit Vetlanda med 3–0 i matcher. Och nästa på tur är hårdsatsande hälsingelaget Bollnäs i semifinalen.

IMG_4300

Det är nu det börjar för oss i Villa Lidköping. Allt annat än vinst mot Bollnäs är ett misslyckande för oss som lag och förening. Det är en ära att ha det så som bandyspelare – att känna att en hel stad verkligen bryr sig på riktigt hur det går för oss. Det är inte många andra bandyklubbar som får uppleva den pressen från supportrar och stad.

IMG_4301

Bandyn är tyvärr ett sjunkande skepp på många orter och de gör ont i mitt bandyhjärta att det är så, men vi får kriga på tillsammans för att försöka hänga på nya sporter i utvecklingen. Och det är väl just det bandyn är rätt dåliga på om du frågar mig!

Mycket att tänka på för bandyn, men nu tillbaka till slutspelet. Och nu är det viktigare än någonsin, för oss som är mitt i det, att ta hand om våra kroppar. Vad ska jag då tänka på när jag väljer återhämtningsmål efter match och träning?

För ett snabbt och bra resultat bör ett återhämtningsmål innehålla protein och kolhydrater. Snabba kolhydrater lämnar magsäcken snabbt och går ut i blodet vilket är gynnsamt för att återhämtningen ska gå snabbt, något som är viktigt för oss nu när matcherna är varannan dag och kroppen får ta stryk såväl fysiskt som psykiskt. Som motionär behöver inte kolhydraterna vara snabba. Och innehåller målet mycket fett har det en bromsande effekt på magsäckstömningen, något som alltså bör undvikas.

Därför är det alltså extra viktigt för oss, i dessa slutspelstider, att fylla på direkt efter träning och match. Som lag, är vi även väldigt noga med att jogga eller cykla ner efter varje träning och match.

Varför ska man då jogga ner?

Därför att det bidrar till att rensa musklerna från mjölksyra och andra slaggprodukter. 5–10 minuter efter ett träningspass brukar vara lagom, men det gör inget om du kör längre. Personligen brukar jag cykla ner runt 20 minuter efter nästan varje träning eller match. Och det är lugnt tempo som gäller!

IMG_4303

Tänkte ge er ett litet exempel på vad du kan stoppa i dig efter en träning och hur du ska tänka när det gäller kolhydrater, protein och fett.

Kvarg med päron/äpple och russin (150 g kvarg, 1 päron, 1 dl russin)
Energi: 371 kcal
Protein: 21,5g
Kolhydrater: 60,8g
Fett: 1,9g

För tillfälligt är fantasin rätt dålig och man äter i princip samma lika hela tiden, så att man är säker på att man får i sig det man behöver. Så denna vecka får ni nöja er med detta, mitt enkla återhämtningstips. ☺

Hade gött.

/Jeppe.

Jesper Eriksson

Jesper Eriksson

Jesper Eriksson är en social och envis person, som alltid älskat att tävla och utmana andra och sig själv. Han är uppvuxen i Örebro. Efter gymnasiet flyttade han till Stockholm och började livet som bandyspelare i Hammarby där han spelade i 10 säsonger, med avbrott för att prova proffslivet i Ryssland. Idag spelar han i Villa Lidköping och jobbar på tennisgymnasiet i Lidköping som fyscoach och kostrådgivare. Kost och träning är det stora intresset och han drivs av att bli så bra som möjligt i sin idrott, och att inspirera andra till en ny livsstil eller göra dem ännu bättre!

Kategorier

Arkiv