Meny

Jesper Eriksson
Näringscoach

april 2016

Spanien Marbella San Pedro Lorcrimar

Semester blandat med jobb. Hade helt glömt bort hur jobbigt och dyrt det var att inreda en lägenhet… men jag försöker verkligen att se det mer som en utmaning, att göra iordning en helt tom lägenhet i ett annat land och uppleva en ny kultur, vilket egentligen är hur häftigt som helst!

Först och främst har vi tapas, som är bland det bästa jag vet då det är precis som att stoppa ner näven i en hemmakvällpåse och blanda vilt i munnen. Kanske en dålig liknelse men jag älskar att blanda smaker och rätter i samma tugga! Ännu en mix jag fastnat för är PADEL, en mix av squash och tennis. I denna sporten använder man sig av väggar och ett racket som ser ut som ett strandtennisracket plus att bollen är lite mjukare och rör sig långsammare. Otroligt roligt att titta på och väldigt social eftersom man alltid måste spela dubbel. Prova Paddel, det är ett måste!

PicaaMonkey Collage

Padel har faktiskt blivit den sport som är näst störst i Spanien, efter fotbollen. Att Padel har tagit sig förbi tennisen i antal utövare är helt otroligt när man har världsstjärnor som Nadal Ferrer och Verdasco, för att bara nämna några. Det är riktigt roligt att sporten även växer hemma i Sverige och om du frågar mig kommer det inte att dröja många år innan varje stad i vårt avlånga land har investerat i en padelbana.

Nu till min senaste kvargmiddag:

    12987036_1006667459419409_738076450198437513_n

Bananpannkaka är något man inte alltid tänker på, men som tillsammans med en kvargblandning, är en riktig proteinbomb. Det funkar bra såväl efter träningen som till frukost och mellanmål där kroppen får återhämta sig och fyllas på med ny energi.

Jag gjorde för två personer men allt som behövs för 1 portion är:

2 ägg

1 banan

kanel

+

kvarg (naturell + hallonsmak)

färska hallon

  Hur?

Mosa banan i en skål och blanda det med äggen. Här är ett tips att även tillsätta lite kanel för godare smak! Stek sedan detta i små mängder, gärna i kokosolja, för att få små plättliknande resultat.

För att lyxa till detta blandas önskad kvarg (förslagsvis hallonsmak) med färska hallon (alt. andra bär). Detta toppar man sedan banankakan med, strör över kokos och WOOPA så har man det perfekta mellanmålet. Snabbt och smidigt!

 

PicMonkey Collage

PicMonkey Colalage

13043636_1006667479419407_414411709797906795_n

Höres

// Jeppe

Torsdag

En SM-final som inte gick som önskat fick avsluta denna bandysäsong, vilket enligt mig är den absolut jobbigaste avslutningen… Individuellt så har jag nog snart rekordet i antalet förlorade guld (silver).

Hur som helst har man nu återgått till vardagen och under april månad får vi bandyspelare lite semester med tid för att resa, återhämta oss och ladda om. När sista matchen är färdigspelad försöker jag alltid att tänka på annat än bandy och i nuläget är mitt största prio att inreda min lägenhet nere i Marbella. Det är ett fantastiskt projekt med ett förhoppningsvis lika bra resultat!

Trots att säsongen är över tycker jag det är viktigt att hålla igång och äta bra, här är kvargen ett självklart alternativ då det går och använda på så många olika sätt som gör att måltiderna inte behöver se likadana ut trots samma grundingrediens.

Jag tänkte tipsa er om en grym variant av min everydaykvargfrulle som jag och min tjej Isabelle testade imorse. En nyhet i skålen var chiapudding som faktiskt var över förväntan och gjorde sig riktigt bra ihop med kvargen och även andra tillbehör såsom bär och nötter.

Varför chiapudding? Det lilla chiafrönet är underskattat, det är oerhört näringsrikt då det består av bland annat protein, antioxidanter och viktiga mineraler såsom zink (bra för hud och hår) och kalium (bra för njurar). Fröna är framförallt rika på omega-3 som är viktigt att vi får i oss via kosten då kroppen själv inte kan skapa det.

Vad som även är bra är att Chiapuddingen bokstavligt görs över en natt. Man blandar bara 2-3 msk chiafrön med 2 dl kokosmjölk i en liten burk på kvällen, låter den stå i kylen över natten (så att den blir fast) och morgonen därpå är den redo att serveras.

Riktigt gott faktiskt och roligt för smaklökarna och magen med något nytt!

 

Ingredienserna i dagens frukostskål:

  1. Bär (mango, blåbär)
  2. Kvarg (naturell, hallon, vanilj)
  3. Chiapudding
  4. Nötter (cashewnötter, valnötter)
  5. Frön (pumpafrön, linfrön, solrosfrön)
  6. Jordgubbar
  7. Kokosflingor

 

FullSizeRenderFullSizeRender-2FullSizeRender-3FullSizeRender-4FullSizeRender-5FullSizeRender-6FullSizeRender-7FullSizeRender-8

 

Tack för mig!

// Jeppe

Jesper Eriksson

Jesper Eriksson

Jesper Eriksson är en social och envis person, som alltid älskat att tävla och utmana andra och sig själv. Han är uppvuxen i Örebro. Efter gymnasiet flyttade han till Stockholm och började livet som bandyspelare i Hammarby där han spelade i 10 säsonger, med avbrott för att prova proffslivet i Ryssland. Idag spelar han i Villa Lidköping och jobbar på tennisgymnasiet i Lidköping som fyscoach och kostrådgivare. Kost och träning är det stora intresset och han drivs av att bli så bra som möjligt i sin idrott, och att inspirera andra till en ny livsstil eller göra dem ännu bättre!

Kategorier

Arkiv