Meny

Erik Stillman
Racingförare

Kortare säsong än väntat

Hej alla!

 

Får be om ursäkt för att jag inte gjort uppdateringar på länge! 🙂

Tyvärr avslutades säsongen tidigare än väntat pga att jag helt enkelt inte fick ihop en tillräcklig budget.

Tråkigt men så blev det. Kan i alla fall berätta om de 4 av 6 tävlingarna som jag genomförde, poäng och placeringsmässigt så har det varit bättre än förra året, har kommit mellan plats 5 och 8 i stort sett varje race men det är ju på podiumet man vill stå på!

Vi har ändå inte fått det att gå riktigt så fort som jag velat men ändå ok. 🙂

Trots att jag inte avslutade de 4 sista racen så slutade jag på 10 plats som förra året så känner att jag nog hade kunnat klättra ytterliggare några placeringar i tabellen. 🙂

 

Så nu är det fullt fokus på nästa års säsong, prata med sponsorer och så får jag se hur framtiden ser ut!

 

Bildresultat för erik stillman

 

Mer uppdates kommer

Stay tuned! 😉

Hälsn

Erik

 

 

 

 

Premiären avklarad!

Förra helgen var det dags för premiär tävlingen på Mantorp Park. Hela 25 bilar kom till start, vi var 15 st och finnarna hade kommit med 10 bilar. 🙂

 

20160507_121336

 

 

 

 

 

Och så här ser min bil ut nu färdigstripad till vänster 😉

 

 

Test och kval!

Testet gick helt ok, hade 10 tid. Kvalet slutade jag på en 8 plats ungefär sekunden efter 1an, var inte riktigt nöjd med bilen så det var godkänt.

Till race 1 startade jag 8, efter några varv hade jag kört upp mig till en 7 plats som jag åkte i mål på. Efter racet konstaterade jag att jag fick bra fäste för sent så till race 2 ändrade vi trycket i däcken som visade sig ge resultat DIREKT!

Hängde på bra redan från start, låg 7 efter bara något varv och åkte ikapp 6 och 5. Men tyvärr gjorde jag ett litet misstag några varv senare vilket gjorde att jag tappade två placeringar och skulle ta tillbaka den omgående, men då bromsade jag på mig istället och kom utanför banan.

 

 

20160508_180714

 

 

 

 

 

Som ni ser på bilden så blev den lite smutsig 🙂

 

Så kom i mål 8 istället, jag får lära mig av misstagen men trots allt fick vi med oss 10 viktiga poäng i mästerskapet och jag ligger nu på en 7 plats i SM. Nästa tävling är i Skåne på Ljungbyhed 10-11 juni, då siktar vi längre upp och ta fler poäng!

20160506_115055

 

 

 

 

 

Och sist men inte MINST trailern stripad! 🙂

 

Ha de gott!

Hälsn

Erik Viking Stillman

 

 

V8 testdag

I Onsdags var det dags för den officiella testdagen 2016 för V8 Thunder Cars. Vi var totalt 12 bilar av 14 anmälda i serien i nuläget.

Det var stor skillnad att köra ny bil och däck, helt annan balans, styrning och stabilitet vilket var riktigt kul att känna!

Det var en lyckad testdag och hela teamet känner att vi har mer att ge till premiären den 7-8 Maj på Mantorp 🚗💨🏁

Några tiondelar fram till täten men vi ska vara med och fightas om platserna!

Lite bilder från testet 😀

På g in i bilen här

20160420_091529

Bild från sidan och bakifrån

20160420_091438

20160420_091731

 

 

 

 

 

Vill till att sitta ordentligt när det går fort 😉👍

IMG_20160422_185013

Som sagt så ska både bilen o trailern stripas så bilder på det kommer snart 👍

Ha de gott!

Hälsn

Erik Viking Stillman

 

 

Säsongsstart

Hej igen!

 

Säsongspremiären närmar sig med stormsteg och nästa onsdag kör vi officiella testdagen på Mantorp Park, ska bli riktigt kul att köra igång igen!

Nya bilen kom hem förra torsdagen från USA så nu ska meckarna skruva för fullt i helgen för att få den klar.

20160415_140409

En ny Ford Mustang GT 2016 års modell 😊

20160415_140351

Grejor som ska dit är motor, stol, växellåda, växelspak, kardanaxel mm. 

Klar med ny sponsor i år med så just nu är bilen vit men den ska bli tejpad efter testet och likaså trailern.

20160415_135830

STAY TUNED så får ni se resultaten snart! 👍😎

 

Hälsn

Erik Viking Stillman

Träning

Hej!

Hur tränar man som racingförare?

 

Som racingförare tränar man ganska likt många andra idrotter men givetvis är det lite annorlunda. Jag tränar t.ex. chins, plankan, nacke, löpning och kör simulator mm. Största skillnaden är att jag tränar nacke och kör simulator vilket man inte gör i de flesta andra idrotter. Ingen rattservo i bilen så den är ganska trögstyrd. Att ha en bra kondition är att rekommendera för att orka hålla fokus långa race så man inte gör misstag. Man måste bära brandsäkert underställ, sockar, overall och balaklava som man har på huvudet. Allt detta gör att man blir väldigt varm, som i Falkenberg i somras när det var upp mot 30 grader (bilden nedan), så absolut en fördel att vara vältränad 🙂

IMG_20160225_151134

Västkustloppet i Falkenberg med STCC.

IMG_20160229_202241

Simulator träning hemma, har hjälpt mig väldigt mycket sedan jag började köra bilracing 🙂

 

20160313_152832

En bra mental styrka att ha är att vara lugn, inte stressa upp sig i onödan för att framförallt minimera sina misstag. Och det tycker jag att jag har, något jag behöver bli bättre på är tidskörningar, det har blivit bättre o bättre varje år men jag kan bli bättre. Jag försöker att träna 4-5 ggr i veckan och vid sidan så jobbar jag med sponsorer.

Så en liten inblick i hur det är att vara racingförare! Och mera kommer. 😉

 

Ha det bra så länge!

Hälsn

Erik Viking Stillman

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Racingföraren bloggar

Hej Alla!

 

Erik Stillman heter jag. Ny i bloggbranchen så kommer bli spännande och testa något nytt :).

 

Jag fyller 22 år den 14e Mars och kör racingbil på fritiden, klassen heter V8 Thunder Cars.

En väldigt stor och populär klass i racingsverige och runt om i världen, lillebror till Nascar i

USA.

 

Kan berätta om min resa till hur jag har hamnat där jag är idag bland Sverieeliten.

 

Det började en dag när jag följde med en kompis till Axamo Ring (gokartbanan i Jönköping) och kollade på

när han körde, efter att jag följt med några gånger så kände jag att det skulle jag vilja köra så min

far köpte mig en kart ut av de mindre klasserna så jag började att köra och jag fastnade för det direkt.

 

Efter att jag hade kört några år i småklasserna så bytte jag klass till en av de största som jag körde både med

Sverieeliten och Internationell satsning så kallat (Euro Challenge), avslutade tävlingssäsongen 2012 med att tävla

en klass som heter KF2 i SM, de som kom top 3 i SM skulle få testa att köra en riktig racingbil. Jag lyckades att komma

3a vilket var jättekul och fick då testa denna racingbil så kallad Radical.

 

Jag testade bilen en heldag på Gelleråsen (Karskoga Motorstadion) och insåg då att det här ska jag köra. Så jag och min

far jobbade hårt och lyckades få ihop en budget och 2013 tävlade jag min första säsong i England med ett Svenskt team och jag

tog bl.a. 5 pallplatser min debutsäsong, vilket jag var väldigt nöjd med. Det var ungefär40 förare med totalt och slutade på en 10 plats i mästerskapet.

 

 

Säsongen 2014 var det återigen dags för Radical att inta de Svenska racingbanorna, serien hette då Radical Cup

Scandinavia. Vi var totalt 13 förare och jag vann 6 race kom 2a i två och de resterande tre kraschade jag, kom utanför pallen och kunde inte fortsätta köra, men slutade till slut 3a o totalen och vann totalen i långloppsmästerskapet så

trots allt ett bra första år på Svensk mark.

 

Och till slut fjolåret 2015 bytte jag till V8 för jag ville vidare i min satsning och mitt mål som jag har med

racinsatsningen att kunna försörja sig på det. Körde mitt debutår för ett Jönköpingsteam som heter Bryntesson

Motorsport som har många års erfarenhet av racing och V8. Vi gick in i säsongen med ett mål att komma top 10 av 18

och det lyckades jag köra hem i det sista racet på Finalen på Ring Knutstorp i Skåne vilket var otroligt kul!

 

Utvecklades väldigt mycket som förare, mer närkontakt så man får fokusera på ett annat sätt. Alla förarna har en väldigt hög lägsta nivå så man har inte råd med några misstag.

 

Så nu till 2016 behövde jag inte fundera så mycket utan jag kommer köra samma klass och team bara en ny bil, en Ford Mustang GT. Bild på den nedan, (likadan bil jag ska köra fast annan design) ny bild kommer inom kort. Så stay tuned for updates!

Ford Mustng GT 2016

IMG_0796

Ha det bäst!

 

Hälsn

Racingförarn Erik Viking Stillman

 

 

Presentation av Erik Stillman

Erik är uppvuxen i Jönköping, född 1994, och har hållit på med många idrotter men insåg ganska snart att det var motorsport som var hans grej.

Karriären började i kartingens småklasser för att på senare år tävla i Euro Challenge ute i Europa.

Meriter:
– SM-brons i KF2.
– Fem pallplatser i den engelska Radical-klassen, på bl.a Silverstone, Brands Hatch och Oulton Park.
– Senaste året, i den svenska Radical-serien har han vunnit 6 av 11 race.

Teamchefen om Erik:

– Årets rookie! Erik har gjort enorma framsteg sen han satte sig i en riktig racerbil för två år sedan. Det som är mest slående hur snabbt han kan anpassa sig till nya förutsättningar och snabbt bli konkurrenskraftig.

Erik enligt Erik:

– Efter moget övervägande vill jag vidare. Målsättningen är att kunna försörja mig på racingen, något jag är övertygad om att jag kommer kunna – om jag får rätt stöttning. 2015 gjorde jag min debutsäsong i V8 Thunder Cars med team Bryntesson Motorsport från Jönköping, målet var att topp 10 av 18 i Sverigeeliten – och det lyckades jag med! 2016 kommer jag fortsätta i samma klass och team, målet är självklart alltid att vinna men ett mer realistiskt mål för andra året är topp 5!

Lite mer långsiktigt är målet STCC eller en internationell styrning. Går allt som jag tänkt kör jag STCC 2017 eller 2018.

Erik på LindahlsCoach.se

Här kommer du kunna följa Eriks satsning mot det väntade genombrottet och de stora tävlingarna.

Erik Stillman

Erik Stillman

Erik är uppvuxen i Jönköping, född 1994, och har hållit på med många idrotter men insåg ganska snart att det var motorsport som var hans grej.

Karriären började i kartingens småklasser för att på senare år tävla i Euro Challenge ute i Europa.

Meriter:
– SM-brons i KF2.
– Fem pallplatser i den engelska Radical-klassen, på bl.a Silverstone, Brands Hatch och Oulton Park.
– Senaste året, i den svenska Radical-serien har han vunnit 6 av 11 race.

Här kommer du kunna följa Eriks satsning mot det väntade genombrottet och de stora tävlingarna.

Arkiv